donderdag 30 december 2010

Multitasking op 2 schermen

De vrouwen onder ons zullen heel wat hebben aan dit blogbericht want zij zijn de zogezegde multitaskers. Als je het mij vraagt allemaal maar klinklare onzin in een potje want echte computermannen kunnen ook multitasken en dat zelfs op 2 schermen tegelijk. Hieronder kom je te weten hoe.
Als ik werk op mijn computer heb ik meestal zeer veel programma's open staan. Bijvoorbeeld bij het schrijven van dit bericht, moet ik voortdurend wisselen tussen mijn bureaubladinstellingen en mijn webbrowser om te schrijven. Nu ik op 2 schermen tegelijk kan werken is dit niet meer nodig. Nu werk ik op mijn oude crt-scherm om mijn bericht te typen en kan ik heel eenvoudig op het bureaublad van mijn laptop werken om de instellingen te doen en te testen.

Wat moet je nu doen om op 2 beeldschermen tegelijk te kunnen werken? Wel, je begint met je 2e beeldscherm te gaan aankoppelen aan je laptop of je computer. Je positioneert beide schermen naar je eigen wil maar hou hier rekening met ergonomie. Zo zet je best beide schermen op dezelfde hoogte en liefst of ooghoogte.

Als je scherm aangekoppeld is ga je zien dat het 2e scherm automatisch het bureaublad van je computer/laptop overneemt. Nu moet je enkele instellingen gaan doen. Door op je bureaublad rechts te klikken, ga je voor de optie schermresolutie kunnen kiezen. Als je hierop klikt, krijg je onderstaand venster. Hier zie je dat je standaardscherm geselecteerd staat in het schermpje bovenaan.

Om te beginnen gaan we het 2e beeldscherm moeten gaan zoeken. Misschien staat het al ter beschikking maar als dit niet het geval is ga je klikken op detecteren. Nu zal je zien dat het 2e scherm herkent wordt. Elk scherm krijgt automatisch een nummer (1,2). Als dit niet het geval is, druk je best op identificeren en je probleem zal opgelost zijn.
Vanaf nu kan je voor elk scherm apart instellingen gaan doen. Je kan de resolutie gaan bepalen voor beide schermen, je kan de schermstand gaan aanpassen, ... .  Heel belangrijk is het keuzevak bij meerdere opties. Hier ga je aanduiden hoe je je schermen gaat verdelen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om op beide schermen je bureaublad zichtbaar te maken maar voor onze multitasking gaan wij toch kiezen voor de optie "Het bureaublad uitbreiden naar dit beelscherm". Je gaat ziet dat je bureaublad blijft staan op computer 1 maar dat er een helemaal leeg blad komt te staan op het andere scherm.

Vanaf nu kan je zeer gemakkelijk schermen op het andere scherm gaan zetten. Dit doe je door met je muis naar het andere scherm te gaan. Je kan dus gewoon je schermen verslepen naar het andere scherm en met je muis van scherm wisselen door simpelweg naar het andere scherm te schuiven. Vanaf nu kan je op beide schermen tegelijk werken en is je multitasking een feit.

Wil je je 2 beeldschermen nu nog een achtergrondafbeelding geven die doorloopt op de 2 schermen i.p.v. gekopieerd wordt? Zoek dan gewoon een afbeelding op het internet die groot genoeg is voor beide resoluties. Je telt dus gewoon de resoluties van je schermen op en die grootte van afbeelding zoek je op het internet. In mijn geval staan mijn beide resoluties op 1280 x 800. Ik moet dus een afbeelding gaan zoeken die 2560 x 800 groot is. De hoogte (800) blijft natuurlijk want die veranderd niet.

Hieronder zie je de tutorial uit Clickx over dit onderwerp.


Uit Clickx magazine van 21 december 2010 nr. 229.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten